ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00

منو
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 فروردین 1402
تعریف و توصیف جرایم قذف و افترا

 تعریف و توصیف جرایم قذف و افترا

فحاشی و توهین عنوان عمومی جرایم علیه حیثیت افراد است که در بعضی از موارد حسب مورد می تواند به دللی الفاظ به کار برده شده عناوین خاص مجرمانه داشته باشد. به عنوان مثال اگر کسی به قصد توهین به فرد دیگری نسبت انجام اعمال نامشروع جنسی را بدهد مثل اینکه فرد را زنا کار خطاب نماید به تبعیت از شرع قانونگذار این عمل را قذف که از جمله جرایم حدی است نام نهاده. همچنین توهین می تواند حاوی نوعی تهمت هم باشد مانند اینکه شخص مخاطب خود را کلاهبردار یا سارق خطاب کند؛ که در این فرض نیز به عمل وی تهمت یا افترا گفته می شود. افترا از جمله جرایم تعزیری است به این معنی که منشأ جرم انگاری آن قوانین موضوعه هستند و نه مقررات شرعی. 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6350

جرم قذف

 

افترای ناموسی یا قذف

قذف در معنا پرتاب کردن چیزی است. ماده 245 قانون مجازات اسلامی قذف را اینگونه تعریف می کند: قذف نسبت دادن زنا يا لواط است به شخص ديگری. ماده 250 قانون مجازات اسلامی چنین می گوید: حد قذف براي قذف‌كننده مرد يا زن هشتاد تازيانه است.

 قرآن کریم در آیاتی در سوره ی نور در مورد این جرم سخن می گوید.مجازات جرم قذف نیز در قرآن بیان شده است.آیه ی چهارم سوره ی نور دو مجازات برای افراد قاذف پیش بینی نموده است که یکی هشتاد ضربه شلاق است و دیگری عدم پذیرش شهادت آنان که البته با توجه به روایات می توان گفت که عدم پذیرش شهادت با توبه ی فرد قاذف رفع می شود.

جرایم را از دو جنبه می توان مورد بررسی قرار داد: 

1-  جنبه عمومی جرم    

2-  جنبه خصوصی جرم.

قذف از جمله جرایمی است که جنبه ی عمومی ندارد.یکی از آثار این مساله این است که دادستان یک منطقه حتی با علم به وقوع جرم قذف نمی تواند جرم را پیگیری نماید.قانون نیز به این مساله تصریح دارد.

تبصره ی یک ماده 255 قانون مجازات اسلامی بیان می کند: اجرای حد قذف منوط به مطالبه مقذوف است. بنا بر این قذف از جمله ی حق الناس است. بدیهی است اگر شخص مقذوف نسبت قذف را بپذیرد؛ حدی بر قاذف جاری نمی شود.البته شاید بتوان به حکم تبصره ی ماده ی 697 قانون مجازات اسلامی او را به اشاعه فحشاء متهم کرد.

 

 

عناصر جرم قذف 

عنصر مادی جرم قذف

 نسبت دادن جرم زنا یا لواط (به معنای دقیق فقهی، هر رابطه نامشروعی زنا یا لواط نیست) به هر طریقی است که روشن و بدون ابهام باشد. ماده 141 قانون مجازات اسلامی قذف به صورت کتبی نیز قابل تحقق است.

عنصر معنوی جرم قذف

 به نظر می رسد که قانونگذار در جرم قذف عنصر معنوی را موثر نمی داند و همین که از نظر عنصر مادی جرم قذف محقق شود کافی است. متاسفانه دیده می شود که در سطح گروههای دوستی بخصوص نزد پسران این الفاظ رواج دارد. یا همان کلمه ی بحث برانگیز حرامزاده که مطرح شده است. این کلمه افاده معنای قذف می کند اما در میان عرف معانی دیگری هم از آن مستفاد است. به لغت نامه دهخدا مراجعه می کنیم:

این لغت نامه در کنار معنی فرزند متولد شده از رابطه نامشروع این معانی را نیز می آورد: بداصل. بدگوهر. بدگهر. بدنژاد. خوب اگر فردی چنین قصدی داشته باشد آن هنگام نمی توان به او نسبت قذف داد. در مورد لفظ حرامزادگی اثبات جرم قذف سخت تر از این است (لفظ دقیق مورد استفاده حرامزادگی است). معانی لغت نامه دهخدا برای این لفظ این چنین است: حالت و چگونگی و کیفیت حرامزاده. بدذاتی. حیله. مکیدت. مکر. البته اگر این لفظ در عرف توهین شناخته می شود قابل پیگرد است.

اما چون قذف از جمله جرایم حدی است، به یک قاعده فقهی مربوز به این مساله هم اشاره می کنیم. قاعده درء که می گوید: ادرووا الحدود بالشبهات یعنی حدود را با شبهات دفع کنید. طبق این قاعده اگر در صدور حکم حد شبهه ای وجود داشته باشد نمی توان آن حدود را برقرار کرد. در باره این پرونده هم تردید هایی وجود دارد که استفاده از این قاعده را ممکن می سازد. به خصوص که متهم نسبت دادن قذف را به مدعی منکر شده است. 

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب موردنظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.